Semangat


Aku di ajar agar kuat semangat
Walau kadang jenuh mencari kederat
Harus terus menggengam bara
Walau kadang dayanya sudah tiada
Aku di ajar menjadi penyelesai setiap karenah
Walau diri sendiri dirundung pelbagai masalah
Menjadi pendamai bila ada yang berbalah
Menyatu kembali mereka yang berpecah

Aku di ajar agar tidak mudah keliru
Dalam menghadapi permasalahan yang bercelaru
Menajamkan minda agar sentiasa jitu
Ikatan simpul dapat dirungkai satu persatu
Aku di ajar tak mudah leka
Bersiap siaga dan sentiasa peka
Tak mudah mengalah walau badai melanda
Bila jatuh berani saja bangkit semula
Berdiri kembali dan mengangkat muka
Menyapu luka dan tetap berkata 
Jangan kau risau diriku tak mengapa

Aku di ajar supaya jadi telinga untuk mendengar 
Jadi bahu tempat bersandar
Tempat mereka mengadu minta nasihat
Walau kadang otak sendiri berselirat
Kadang diluar tersenyum manis
Dalam diam air mata menitis
Bertopengkan dengan wajah yang ceria
Walau di dalam hati macam nak gila
Tidak mengapa jika memendam rasa
Asalkan semua yang lain berbahagia

Biarlah...
Tak usah mengadu pada manusia
Bukan kah mereka hanya makhluk biasa
Masalah kau mungkin satu
Beban mereka mungkin beribu
Bila kau jatuh tersungkur 
Itu bukan posisi untuk kau mengundur
Teruskan saja berdoa didalam sujud
Mencari jawapan dalam tahajjud
Agar memperoleh ketenangan yang pastinya wujud
Memohon pengampunan dan kasih sayang dari Al Wadud

-Alhambra 
16 October 2014

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

17/09/2017-Pengembaraan ke Kashmir (KL-New Delhi)

Tangan Tangan Ghaib

Travelogue to Turkey- Part VI-Konya - Mevlana museum and Sultanhani Caravanserai