Pelayaran

Pelayaran

Ombak Selat Melaka
Aku terpukau
Tenang 
Bayu laut 
Membawa aku dekat dengan Mu
Desir laut
Bagai alunan tasbih
Tiada henti memuji Ilahi
Saat manusia masih di buai mimpi
Leka dengan duniawi

Makhluk agung ciptaan Al Khaliq
Mengalir mengikut arahan Tuhan nya
Tiada sekali membantah
Ada kala tenang... menenangkan
Adakala bergolak memusnahkan
Hanya dengan 
Kun Fa Ya Kun
Ombak tenang bisa mengganas
Meranapkan bumi 
Melimpah jadi tsunami
Ketentuan Tuhan Mu
Tiada siapa yang bisa hentikan
Kerana Dia lah Al Qawi

Aku insan kerdil
Di tengah lautan
Tanpa Mu  Ya Allah
aku karam di lautan dalam
Bantu aku Ya Allah
Untuk mengingati Mu
Bantu aku Ya Allah
Untuk terus dijalan lurus Mu
Moga sentiasa dekat dengan Mu
Bertasbih, bertahmid dan bertakbir
Menyebut nama Mu yang agung
Seperti Laut Selat Melaka ini
Tiada jemu ia memuji Mu
Ya Allah...

Pelayaran ini 
Mengajar aku erti sebuah kehidupan
Hidup bagai satu pengembaraan
Akan tiba jua ke destinasi
Tanpa ku sedari
Sedikit demi sedikit aku bergerak menuju ke destinasi akhir
Masih tak mahu lepaskan laut yang membuaikan ini
Masih indah rasanya di tiup bayu laut
Tapi setiap yang bermula 
Pasti ada akhiran nya
Sediakah aku untuk berlabuh?

-Al Hambra
28 Nov 2017
Costa Victoria
Atas kapal di tengah lautan Selat Melaka


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

17/09/2017-Pengembaraan ke Kashmir (KL-New Delhi)

Tangan Tangan Ghaib

Travelogue to Turkey- Part VI-Konya - Mevlana museum and Sultanhani Caravanserai